Kaarin Taipale on kaupunkitutkija, jonka aiheita ovat kaupunkien, kestävän kehityksen ja rakennetun ympäristön muutokset ja globalisaation vaikutukset.
Ennenmuinoin ajateltiin, että liikenne yhdistää. Silloin
tuoreelta asfaltilta tuoksuvat moottoritiet ja niiden monikerroksiset
neliapilaliittymät olivat konkreettinen todiste edistyksestä. Vielä nytkin joissakin
pikkukaupungeissa kuvitellaan, että taajaman ulkopuolelle moottoritieristeyksen
ramppien kylkeen lanattavat pysäköintikentät ja niiden reunoilla sikin sokin ajelehtivat
peltihallit tarjoavat kansalaisille viihtyisän ympäristön viettää laatushoppailuaikaa.
– Ja sitten ollaan muka hämmästyneitä, että kaupunkikeskustat kuolevat.
Nyt tiedämme, että liikenne ei yhdistä vaan erottaa. Joukkoliikenne
ja jalankulku ovat ainoat urbaanit liikkumismuodot. Sen ymmärrämme
vaistomaisesti, kun hakeudumme lomamatkoilla kaiken maailman Piazza Navonoille,
Greenwich Villageihin, latinalaisiin kortteleihin, vanhoihinkaupunkeihin ja
basaareihin. Siksi Tikkurilaakin kehitetään.
Jos Helsinki ja Vantaa kuuluisivat eri valtakuntiin – kuten
ne vähän kuuluvatkin – ei tarvittaisi rajamuuria tai demilitarisoitua
vyöhykettä. Kehä kolmonen riittäisi. Aina kun syystä tai toisesta ajan pitkin
kehä kolmosta, masennun. Mikä valtava määrä arvokasta tonttimaata hukkakäytössä!
Jos olisin kaupunkivaltio Vantaan diktaattori, kaivaisin kehä
kolmosen maan alle ainakin Lahdentien ja Tuusulanväylän välillä. Sitten aloittaisin
rauhanneuvottelut kuningaskunta Helsingin kanssa. Ryhdyttäisiin porukalla
suunnittelemaan, miten kaupungit kasvatetaan yhteen.
Nyt ei siis puhuta ”moottoritien päälle rakentamisesta”,
jota on esitetty eri paikkoihin ja jossakin toteutettukin. ”Päälle
rakentaminen” tarkoittaa todellisuudessa järjettömiä tasoeroja ja autioita
betonikansia. Ei niin, vaan tie reilusti upoksiin eikä liittymäkuiluja maan
pinnalle ennen kuin ollaan pohjoiseen vievien moottoriteiden risteyksissä. No,
ehkä maan alle jokunen pysäköintihalli, josta jalankulkija pääsisi maan
pinnalle, ei auto.
Seuraavaksi voisikin alkaa suunnitella Keravanjoen
jokivarsipuistoa.