Vantaan kaupunki Arkkitehtuuripoliittinen ohjelmatyo

perjantai 28. maaliskuuta 2014

Kaupunkisuunnittelulautakunnan entisen puheenjohtajan Vantaa: Kotini

























Riitta Ollila on entinen Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja ja aktiivinen jokapaikanhöylä.

Olen vantaalainen, en tikkurilalainen, korsolainen enkä kivistöläinen. Joskus ihan itsekin ihmettelen, miten niin on päässyt käymään tässä perinteisessä kyläpäällikkökaupungissa. Ehkä vastaus löytyy siitä, että työni on pääosin löytynyt Vantaan ulkopuolelta. Kauempaa katsoen on helpompi ymmärtää kokonaisuuksia eikä tuijotella reviirirajoihin.

Olen asunut Vantaalla melko tasan 57 vuotta, mutta en ole syntyperäinen vantaalainen. Karjalainen evakkoperheemme asettui monen eri asuinpaikan kautta Hiekkaharjuun lähelle urheilukenttää. Oli turvallista löytää samat naapurit vuodesta toiseen, käydä koulua naapurin lasten kanssa, osata kulkea samoja polkuja kirjastoon, löytää talviset kansanhiihtoladut omilta nurkilta. Silloisen Helsingin maalaiskunnan kasvu näkyi aina uusina luokkakavereina ja ympäristön muutoksina. Entisten marjastuspaikkojen kohdalle rakennettiin Koivukylä ja Havukoski, isä oli rakentamassa Myyrmäkeä ja Louhelaa.  Kasvu, rakentaminen, muutos olivat ja ovat osa vantaalaista elämää. Ilman niitä maailma tuntuisi pysähtyneeltä ja rajatulta.

Vantaan elävyys ja mielenkiintoisuus johtuu varmaankin osaltaan sen rosoisuudesta. Pitkä agraarinen historia, suuret lähiöt, ei aina niin silmiä hivelevä arkkitehtuuri, monet (uhka)rohkeat suunnittelulliset ratkaisut niin yksittäisissä rakennuksissa kuin alueiden suunnittelussa ovat luoneet meille kaupunkia, joka kehittyy ja muuntuu koko ajan.


Vantaa on aina ollut matkan varrella. Kuninkaan tie halkoi aikoinaan aluettamme lännestä itään, rautatie on jakanut aluettamme yli 150 vuotta etelästä pohjoiseen. Samoja väyliä ja niiden seuraajia matkustetaan edelleen, mikä kertoo maankäyttöön liittyvien ratkaisujen pitkäaikaisuudesta ja niiden luomista mahdollisuuksista. Rautatie mahdollisti nykyisen Tikkurilan kehityksen, ja vasta 60-vuotias lentokenttä Aviapoliksen ja Keski-Vantaan rakentumisen. Kehärata luo omat mahdollisuutensa, jotka toteutuvat vasta ensi vuosikymmenellä.

Vantaalaisena odotan suunnittelijoilta ja päättäjiltä katsomista tarpeeksi kauas. Kuinka me ikääntyvät ja toisaalta tulevat sukupolvet löydämme kotimme täältä, kuinka pääsemme paikasta toiseen, kuinka löydämme palvelut. Kaiken ei nykymaailmassa tarvitse olla nurkan takana, mutta saavuttaa ne täytyy. Onko asunto tai palvelut punaisessa puutalossa vai sinisessä kivitalossa, on asukkaan kannalta sittenkin toisarvoinen seikka.   

Mun Vantaa on rakas paikka, jossa on helppo olla oma itsensä; se on kursailematon ihmisten elinympäristö, jota voi arvostella ja kritisoida, mutta myös kiittää ja pitää huolta. Se on koti.